FIZYKA ŚCIŚLE KREATYWNA
Kreatywne hobby, kreatywna praca, kreatywni znajomi, kreatywne pojazdy, czy nawet kreatywne ubrania... Pojęcie "kreatywność" w ostatnich latach stało się niezwykle modne. Jest tak powszechne, iż niemal nie chcemy by cokolwiek było zwykłe, takie jak dawniej... Kreatywność wchodzi nawet do świata - wydawałoby się - najbardziej ustabilizowanego ze wszystkich. Świata nauk ścisłych w Szkole Podstawowej Nr 2 im. Ireny Sendlerowej w Otwocku. O efektach tej niezwykłej mieszanki opowiada nauczyciel fizyki tejże szkoły, pani Grażyna Maj.
Skąd pomysł na lekcje kreatywności?
G.M. Kreatywność jest w dzisiejszych czasach pojęciem niezwykle nośnym. Towarzyszy nam niemal we wszystkich aspektach życia. Dlatego też pomysł, by kreatywnie poprowadzić zajęcia z fizyki. Proponuję uczniom lekcje wyjazdowe na Politechnikę Warszawską oraz na wydział fizyki Uniwersytetu Warszawskiego. Akademickie podejście wyzwala w uczniach niezwykłą chęć poznawania praktycznych aspektów fizyki. Dzięki niej dostrzegają fizykę w życiu codziennym i nie kojarzy im się ona jedynie z trudnym przedmiotem szkolnym.
Na czym polegają lekcje wyjazdowe?
G.M. Na UW mają one formę wykładów teoretycznych. Na Politechnice zaś studenci przeprowadzają z naszymi uczniami zajęcia praktyczne. Nasi podopieczni mają na przykład możliwość sterowania robotów. Nadmienię też, że i na lekcjach w szkole jesteśmy bardzo kreatywni, co widać (rozmowa przeprowadzana była na lekcji, podczas której uczniowie zajęci byli budowaniem konstrukcji z wielkich, kolorowych elementów - przyp. red).
Czy uczniowie lubią kreatywność na lekcjach?
G.M. Podam przykład. Niedługo (rozmowa odbyła się 26 września - przyp. red). mamy sprawdzian. Tym razem nie musiałam "zmuszać" uczniów do nauki. Co więcej, uczniowie pytali mnie o dodatkowe materiały, by w domu mogli lepiej przygotować się do tego testu.
Dziękuję za rozmowę.
Proszę pana! - głos pani Grażyny przeniknął pełen gwaru szkolny korytarz. - Uczniowie już po pana wyjściu przygotowali spis pojęć, jakich uczą się na kreatywnych lekcjach fizyki. Mówiąc to, Grażyna Maj podała mi dużą, skoroszytową kartkę, na której były wymienione "kreatywne" tematy. Są to między innymi: grawitacja, dynamika czy też Teoria Newtona.
Jak widać kreatywność na dobre przeniknęła już prawie każdy aspekt dzisiejszego życia. W połączeniu z szacowną nauką ścisłą, jaką jest fizyka, może dać niezwykle zaskakujące efekty.
Rozmawiał Andrzej Połosak